Dues persones d'esquena en un acte públic al carrer. Cel blau amb alguns núvols blancs. La persona de l'esquerra porta a l'esquena la bandera lgtbiq+ inclusiva (amb cercle intersex, bandera trans i franges negra i marró). La de la dreta porta a l'esquena la bandera de l'arc de sant martí.

Per què commemorem el 28J i avenços en la garantia de drets i contra la discriminació de les persones LGTBIQ+

El 28 de juny és el Dia Internacional per l’Alliberament o de l’Orgull LGTBIQ+, marcat per diversos actes de visibilització i reivindicació del col·lectiu, a través de desfilades, manifestacions, exposicions, accions artístiques, taules rodones, conferències, documentals i activitats familiars.

Enguany, a més de fer visible per què es va determinar aquest dia per commemorar l’alliberament LGTBIQ+, també estem orgulloses de compartir els avenços fets en la garantia de drets i contra la discriminació de les persones LGTBIQ+ a Ziga Zaga.

Per què el 28 de juny?

El 28 de juny de 1969, a Nova York, la policia va fer una batuda a l’Stonewall Inn, un bar del barri de Greenwich Village. Es tractava d’un fet habitual a causa de la persecució del col·lectiu LGTBIQ+ (penat legalment). La presència en aquell bar, qualsevol contacte físic entre persones del mateix sexe o una expressió de gènere no normativa podien ser motiu de detenció per part de la policia.

Aquell dia, però, un nombre significatiu de persones es van resistir a ser arrestades i es van revoltar contra els abusos policials, enfrontant-se a la policia. Els aldarulls van durar tres nits, amb participació de veïnes del barri, i van culminar en una manifestació multitudinària on les persones LGTBIQ+ es van mostrar públicament i orgulloses de ser qui eren. L’any següent, es va organitzar una marxa, per l’alliberament, des de Greenwich Village fins a Central Park, commemorant els fets d’Stonewall. Aquesta marxa s’ha replicat any rere any i en diferents llocs d’arreu del món.

Pla LGTBIQ+ 

Malgrat que la situació que vivim avui no és la mateixa que vivien les persones LGTBIQ+ el 1969, encara ara cal reivindicar la igualtat de drets i denunciar la discriminació, la violència i l’estigma envers el col·lectiu.

En aquest sentit, la visibilització, sensibilització i l’acció per garantir la igualtat de drets de totes les persones independentment del seu sexe, identitat, expressió de gènere i orientació sexual són imprescindibles.

Fins a l’entrada en vigor del Reial Decret 1026/2024, de 8 d’octubre, pel qual es desenvolupa el conjunt planificat de les mesures per a la igualtat i no discriminació de les persones LGTBI a les empreses, el Pla d’Igualtat de Ziga Zaga ja tenia en compte el col·lectiu LGTBIQ+, tant en el llenguatge com en les accions, des del feminisme interseccional. 

Amb l’entrada en vigor del decret, des de Ziga Zaga, fa uns mesos que estem treballant, conjuntament amb el comitè d’empresa, en el diagnòstic i elaboració del Pla LGTBIQ+. D’acord amb el que regula el decret, el pla té en compte la igualtat de tracte i no discriminació; la igualtat d’accés als llocs de treball; la no discriminació en la classificació i promoció professional; la formació, sensibilització i el llenguatge; la garantia d’entorns laborals diversos, segurs i inclusius; la igualtat d’accés als permisos i beneficis socials regulats per conveni; el protocol d’actuació en situacions que atemptin contra la llibertat sexual.

Guia per introduir la perspectiva LGTBI+ en l’àmbit del lleure educatiu i esportiu

El 13 de juny, el Departament d’Igualtat i Feminisme conjuntament amb el Departament de Drets Socials i Inclusió i el Departament d’Esports van presentar la Guia per introduir la perspectiva LGBTI+ en l’àmbit del lleure educatiu i esportiu. 

L’objectiu de la guia és garantir que els entorns de lleure i esportiu siguin espais segurs, inclusius i respectuosos amb totes les identitats, on infants i joves se sentin valorats i puguin expressar-se lliurement.

La guia està adreçada a professionals, entitats, escoles de formació i instal·lacions on es duen a terme activitats educatives o esportives amb infants i joves. Ofereix informació, eines i recursos per prevenir l’LGBTI-fòbia i incorporar la perspectiva LGTBIQ+ en l’activitat dels serveis.

La guia serà incorporada a la documentació tècnica de referència per als equips educatius del nou curs, a més de ser una referència per la revisió dels projectes educatius de Ziga Zaga.

Feliç i reivindicatiu dia internacional per l’alliberament LGTBIQ+!

 

Dues persones d'esquena en un acte públic al carrer. Cel blau amb alguns núvols blancs. La persona de l'esquerra porta a l'esquena la bandera lgtbiq+ inclusiva (amb cercle intersex, bandera trans i franges negra i marró). La de la dreta porta a l'esquena la bandera de l'arc de sant martí.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Compartim amb vosaltres aquest vídeo de l’Orgull d’Oslo (@oslopride) sobre la importància de l’orgull i de la visibilitat queer.